Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter

Oppdatert: 8. juni 2023

Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Offentlige utgifter i prosent av BNP i løpet av de siste fire kvartalene
Offentlige utgifter i prosent av BNP i løpet av de siste fire kvartalene
3. kvartal 2023
43,7
%
Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter siste fire kvartaler, milliarder kroner
Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter siste fire kvartaler, milliarder kroner
3. kvartal 20213. kvartal 20223. kvartal 2023
Inntekter2 1513 4833 240
Utgifter1 9912 1022 268
Overskudd1601 381972
Utgifter i prosent av BNP51,137,543,7
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. Kvartal. Millioner kroner
    Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. Kvartal. Millioner kroner
    4. kvartal 20221. kvartal 20232. kvartal 20233. kvartal 2023
    A. Inntekter891 221827 247827 940693 822
    Skatter377 071304 978262 545243 608
    Avgifter136 759122 004126 579124 645
    Kapitalskatter78288
    Trygde- og pensjonspremier111 306111 307122 990115 564
    Formuesinntekter222 374246 522272 996167 091
    Betalinger for offentlige tjenester mv.38 19037 74838 31838 702
    Løpende overføringer5 5144 6804 4844 204
    B. Løpende utgifter554 608521 422570 939551 097
    Lønnskostnader149 780146 607161 135155 939
    Kjøp av varer og tjenester84 30984 39686 24485 883
    Kapitalslit (ifm. løpende utgifter)42 22943 12943 88644 139
    Formuesutgifter11 53212 01512 18913 562
    Stønader i naturalia (produktkjøp til husholdninger)24 18925 22824 82423 076
    Stønader i kontanter til husholdninger159 178152 998170 667169 955
    Subsidier32 36325 88522 59825 523
    Løpende overføringer42 61827 24645 12030 095
    Kapitaloverføringer8 4103 9184 2762 925
    C. Nettoformuesendring fra drift (A-B)336 613305 825257 001142 725
    D. Nettoinvestering i ikke-finansiell kapital33 3805 92317 12413 324
    Bruttoinvestering i fast realkapital og FoU79 59449 80861 56758 291
    Kapitalslit (-)-43 019-43 939-44 714-44 970
    Netto anskaffelse av ikke-finansiell ikke-produsert kapital-3 195542713
    E. Totale utgifter587 988527 345588 063564 421
    F. Overskudd (Nettofinansinvestering, A-E)303 233299 902239 877129 401
    Standardtegn i tabeller
  • Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. År. Millioner kroner
    Offentlig forvaltning. Inntekter og utgifter. År. Millioner kroner
    20182019202020212022
    A. Inntekter1 985 2772 040 3861 874 4582 447 4253 611 578
    Skatter617 372619 007514 962908 9341 547 022
    Avgifter429 961438 262444 682477 463504 768
    Kapitalskatter7344644832
    Trygde- og pensjonspremier362 660382 860386 761408 692434 658
    Formuesinntekter443 837458 788387 147505 527960 133
    Betalinger for offentlige tjenester mv.119 169126 968123 683128 629145 062
    Løpende overføringer12 20314 45717 15818 13219 903
    B. Løpende utgifter1 637 7901 721 1731 893 6571 932 0512 082 726
    Lønnskostnader503 228527 151538 376566 166598 767
    Kjøp av varer og tjenester239 935254 528268 306291 643320 778
    Kapitalslit (ifm. løpende utgifter)119 317127 128136 643146 488163 149
    Formuesutgifter24 32326 06823 93718 81530 600
    Stønader i naturalia (produktkjøp til husholdninger)76 03178 23578 34786 21191 611
    Stønader i kontanter til husholdninger505 260524 244579 330594 546613 773
    Subsidier62 19265 39991 38887 870117 813
    Løpende overføringer99 762109 070123 200128 494127 834
    Kapitaloverføringer7 7429 35054 13011 81718 401
    C. Nettoformuesendring fra drift (A-B)347 488319 212-19 200515 3741 528 852
    D. Nettoinvestering i ikke-finansiell kapital68 03184 59569 40670 62069 660
    Bruttoinvestering i fast realkapital og FoU193 933214 169217 404220 455240 023
    Kapitalslit (-)-121 855-129 848-139 350-149 366-166 190
    Netto anskaffelse av ikke-finansiell ikke-produsert kapital-4 048274-8 648-470-4 173
    E. Totale utgifter (B+D)1 705 8201 805 7681 963 0642 002 6712 152 386
    F. Nettofinansinvestering (A-E)279 457234 618-88 606444 7541 459 192
    Standardtegn i tabeller
  • Offentlig forvaltning. Skatter, avgifter og trygde- og pensjonspremier. Millioner kroner
    Offentlig forvaltning. Skatter, avgifter og trygde- og pensjonspremier. Millioner kroner
    20182019202020212022
    Skatter617 372619 007514 962908 9341 547 022
    Skatt på inntekt og formue unntatt ved utvinning av petroleum461 307491 941490 222601 416655 331
    Ordinær skatt på inntekt370 799388 278393 615478 297484 299
    Trinnskatt og grunnrenteskatt70 61182 43177 03298 970136 199
    Skatt på formue15 99717 00417 71918 90526 925
    Skatt på aksjeutbytte til utenlandske aksjonærer3 9004 2281 8555 2447 909
    Skatt på inntekt og formue ved utvinning av petroleum143 389114 24116 800299 222882 716
    Ordinær skatt på inntekt og formue ved utvinning av petroleum45 03334 03416 80094 654261 887
    Særskatt på petroleumsinntekter98 35780 2070204 568620 829
    Annen skatt på inntekt og formue mv12 67612 8247 9418 2968 975
    Avgifter429 961438 262444 682477 463504 768
    Merverdiavgift296 900307 000311 600338 900371 700
    Toll og eksportavgifter3 6553 7253 9424 6974 579
    Avgifter på utvinning av petroleum5 2975 4805 7145 0367 166
    Motorvognavgifter mv.33 82931 62526 72126 26124 257
    Miljø- og energiavgifter30 58230 06328 62734 80733 337
    Avgifter på alkohol, tobakk, legemidler og lotterier31 92431 17037 55334 34030 136
    Eiendomsskatt14 20514 74814 81815 56616 091
    Andre avgifter13 56814 45115 70717 85617 502
    Kapitalskatter7344644832
    Avgift på arv og gaver7344644832
    Trygde- og pensjonspremier362 660382 860386 761408 692434 658
    Medlemspremier148 477156 092159 974169 637177 415
    Medlemspremier til folketrygden143 815151 190154 983164 411171 900
    Medlemspremier til andre trygdeordninger4 6624 9014 9915 2255 515
    Arbeidsgiverpremier214 183226 768226 787239 055257 243
    Arbeidsgiveravgift til folketrygden185 521196 621196 440210 601228 011
    Arbeidsgiverpremier til andre trygdeordninger28 66330 14730 34728 45529 232
    Standardtegn i tabeller
  • Offentlig forvaltning. Stønader til husholdninger. Millioner kroner
    Offentlig forvaltning. Stønader til husholdninger. Millioner kroner
    20182019202020212022
    Stønader i naturalia (produktkjøp til husholdninger)76 03178 23578 34786 21191 611
    Tilskudd til private barnehager21 63422 48521 63923 64823 909
    Transportordninger4 9055 2165 0925 3275 541
    Helsetjenester47 45548 45649 60255 12557 535
    Andre stønader i naturalia2 0372 0772 0142 1114 626
    Stønader i kontanter til husholdninger505 260524 244579 330594 546613 773
    Pensjoner342 337361 290375 521397 562421 016
    Alderspensjoner242 968255 147264 885282 288299 360
    Uførepensjoner93 07999 753104 197108 743114 808
    Andre pensjoner6 2916 3896 4396 5316 848
    Arbeidsrelaterte stønader110 559109 516150 067142 490133 845
    Arbeidsløshetsstønader11 1139 45940 41127 54412 425
    Arbeidsavklaringspenger32 66629 66130 19633 27736 111
    Stønader til attføring00000
    Sykepenger45 03747 60555 26856 05758 917
    Foreldrepenger19 53720 45121 78123 25924 056
    Andre arbeidsrelaterte stønader2 2062 3392 4102 3532 335
    Forsørgerstønader19 12819 77320 13321 02021 507
    Barnetrygd14 87415 75716 26917 35118 154
    Kontantstøtte1 7171 6111 5501 4171 170
    Andre forsørgerstønader2 5372 4052 3142 2522 183
    Utdanningsstønader12 40113 23313 27613 07614 568
    Utdanningsstipend3 1793 4193 6593 6384 102
    Konvertering av studielån6 7197 0687 0287 2027 871
    Andre utdanningsstønader2 5042 7462 5892 2362 596
    Sosiale stønader17 27916 86816 06815 89318 649
    Sosialhjelp7 0037 0186 7366 5207 652
    Bostøtte3 6093 9824 1714 1435 332
    Introduksjonsstønad for innvandrere mv.4 2573 5392 9732 6022 857
    Andre sosiale stønader2 4102 3302 1882 6282 809
    Andre stønader3 5553 5644 2654 5044 188
    Pasientskadeerstatninger1 0101 0711 1491 0531 114
    Voldsoffererstatninger277270358459374
    Andre erstatninger494360413465457
    Øvrige stønader1 7741 8642 3452 5282 244
    Standardtegn i tabeller
  • Offentlig forvaltnings utgifter etter formål. Millioner kroner
    Offentlig forvaltnings utgifter etter formål. Millioner kroner
    20182019202020212022
    Totale utgifter1 705 8201 805 7681 963 0642 002 6712 152 386
    01 Alminnelig offentlig tjenesteyting147 165159 989163 599163 752187 456
    02 Forsvar60 36267 17968 99372 16480 443
    03 Offentlig orden og trygghet40 68343 43343 77744 96349 403
    04 Næringsøkonomiske formål191 282206 800273 986240 280272 862
    05 Miljøvern30 72232 57636 13538 95047 045
    06 Bolig og nærmiljø27 52428 99830 73629 80335 140
    07 Helse283 782302 698320 964353 322373 230
    08 Fritid, kultur og religion58 36563 19565 63269 01270 564
    09 Utdanning190 884198 824200 891207 338220 622
    10 Sosial beskyttelse675 051702 077758 349783 086815 621
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Statistikken gir informasjon om utgiftene i stats- og kommuneforvaltningen, fordelt på utgiftstyper og formål. Den viser også hvordan inntektene oppstår, gjennom skatter, avgifter, brukerbetalinger, renter og utbytte mv.

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 1. september 2023.

Se Begreper i statistikk om offentlige finanser for definisjoner av variabler og forklaring på begreper.

Nasjonalregnskapsstandarder

Statistikken er basert på retningslinjene for finansregnskap i nasjonalregnskapsstandardene System of National Accounts 2008 (SNA 2008) og European System of Accounts 2010 (ESA 2010), samt IMFs Government Finance Statistics Manual 2014 (GFSM 2014).

Sektorklassifikasjon

Institusjonelle sektorer er grupperinger av institusjonelle enheter. De institusjonelle enhetene klassifiseres i sektorer etter samfunnsøkonomisk funksjon, organisasjonsform og eierskap. En institusjonell enhet innehar beslutningsautonomi og kan avgi et fullstendig regnskap. I de fleste tilfeller vil den institusjonelle enheten være sammenfallende med juridisk enhet eller fysisk person. Den institusjonelle sektorklassifikasjonen i statistikken bygger på anbefalingene i standardene for nasjonalregnskap, SNA 2008 og ESA 2010.

Formålsklassifikasjon

Gruppering av utgifter etter formål er basert på FNs Classification of the Functions of Government (COFOG).

Navn: Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter
Emne: Offentlig sektor

Foreløpig ikke fastsatt

Seksjon for offentlige finanser

Kun nasjonalt nivå.

Årlige og kvartalsvise tall.

Årlige tall publiseres første gang i mars året etter måleperioden. Oppdaterte tall publiseres i juni og desember året etter måleperioden.

Kvartalsvise tall publiseres cirka 75-80 dager etter måleperioden.

EUs statistikkontor (Eurostat)

OECD

IMF

SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling. SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.

Formålet med statistikken er å gi sammenlignbare tidsserier over en lengre periode for offentlig forvaltnings inntekter og utgifter basert på de internasjonale retningslinjene for nasjonalregnskap og statistikk om offentlige finanser. I tillegg er Norge, gjennom EØS-avtalen, forpliktet til å utarbeide og rapportere slik statistikk til EUs statistikkontor (Eurostat).

Det finnes sammenlignbare tall tilbake til 1978.

Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter er en del av nasjonalregnskapssystemet som i mange år har vært et viktig informasjonsgrunnlag for analyse av den økonomiske utviklingen. Blant annet bygger SSBs makroøkonomiske modeller i stor grad på nasjonalregnskapsstatistikk. Andre brukere er Norges Bank, Finansdepartementet, forsknings- og utredningsinstitutter, massemedia mv.

Statistikken kan bl.a. bidra til å belyse offentlig forvaltnings totale størrelse og sammensetning og dens innvirkning på samlet etterspørsel og tilbud, investeringer og skattetrykk. I tillegg kan den brukes til å sammenligne offentlig forvaltning i Norge og andre land.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.

Tallene i statistikken inngår i prinsippet uendret i nasjonalregnskapets inntekts- og kapitalregnskap. Der finnes de i tabellene for stats- og kommuneforvaltningen.

Statsregnskapets inntekter og utgifter publiseres årlig og kvartalsvis etter statsregnskapets egne definisjoner, og den avviker betydelig fra denne statistikken og fra nasjonalregnskapet.

I tillegg publiseres egne årlige regnskapsstatistikker på enhetsnivå for kommuner og fylkeskommuner, etter kommunelovens egne definisjoner, som avviker noe fra definisjonene i denne statistikken og i nasjonalregnskapet.

Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).

Statistikken inngår i nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023, hovedområde Offentlige finanser.

Populasjonen omfatter alle statlige, kommunale og fylkeskommunale forvaltningsorganer avgrenset i henhold til nasjonalregnskapets regelverk for den institusjonelle sektoren offentlig forvaltning. Offentlig forretningsdrift og offentlig eide foretak er ikke med.

For bruttobudsjetterende forvaltningsorganer i staten (departementer, direktorater, tilsyn, folketrygden, m.fl.) benyttes grunnlagsdata fra statsregnskapet (Stortingsmelding nr. 3). SSB får disse fra Finansdepartementet ved Direktoratet for økonomistyring, etter egen avtale. Data fra statsregnskapet kan også lastes ned statsregnskapet.no.

Statlige helseforetak rapporterer uttrekk fra sine regnskaper til SSB gjennom en egen rapporteringsportal. Det samme gjelder Statens pensjonsfond utland, som rapporteres fra Norges Bank.

Regnskap for øvrige nettobudsjetterende forvaltningsorganer (universiteter og høyskoler, forskningsinstitutter, pensjonskasser, m.fl.) hentes fra statsregnskapet.no.

Statlige kulturinstitusjoner (Den Norske Opera og Ballett, Nationaltheatret, m.fl.) og mindre statlige fond innhentes elektronisk enkeltvis fra enhetenes nettside eller etter særskilt avtale.

Kommunene, fylkeskommunene, de kommunale og fylkeskommunale foretakene, de interkommunale samarbeidene og kirkelige fellesrådene rapporterer uttrekk fra sine regnskaper direkte til SSB gjennom KOSTRAs rapporteringsportal.

Tallene for skatteinntektene i offentlig forvaltning er basert på skattestatistikk for personer og selskaper.

Utgifter til forskning og utvikling i staten er beregnet ved hjelp av statistikk om FoU i universitets- og høgskolesektoren og FoU i instituttsektoren.

I prinsippet er statistikken en totaltelling, men i praksis kan det forekomme at vi ikke henter inn enkelte mindre regnskaper.

De innsamlede regnskapsdataene inneholder først og fremst en fordeling av inntekter og utgifter etter art – også kalt type. For eksempel om en utgift er lønnsutgift, varekjøp, overføring eller renteutgift.

I tillegg har de fleste av regnskapene en funksjons- eller kapittelinndeling som gjør det mulig å si noe om hva formålet er med den enkelte transaksjon (helse, utdanning, kultur, etc.).

Det gjøres en rekke kontroller av de innsamlede dataene. Blant annet sjekker vi at regnskapene balanserer, dvs. at utgifter er lik inntekter inkl. finansieringsbehov. Kontroll av statsregnskapet foregår hovedsakelig på makronivå og på grunnlag av de påførte kjennemerkene. Kommunenes, fylkeskommunenes og helseforetakenes regnskaper gjennomgår en rekke automatiske kontroller ved innrapportering til SSB. I tillegg er det en rekke rimelighetskontroller både ved innsamlingen av data og underveis i produksjonsprosessen.

Ved publisering av kvartalsvise tall og foreløpige årstall i mars året etter måleperioden vil en del datakilder ikke være tilgjengelig.

For statsforvaltningen vil publiseringene da være basert på en foreløpig og upublisert versjon av statsregnskapet, samt delårsrapporter for helseforetak og nettobudsjetterende virksomheter.

For kommuneforvaltningen, vil publiseringen være basert på et stort utvalg av kvartalsrapporter.

Påløpte skatteinntekter vil være basert på SSBs mikrosimuleringsmodell for skatter og på anslag i Nasjonalbudsjettet.

Ved publisering av endelige tall, vil normalt alle regnskaper for både stats- og kommuneforvaltningen være tilgjengelig.

Statistikken sesongjusteres ikke.

Ansatte i SSB har taushetsplikt.

SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.

SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.

Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.

Det finnes sammenlignbare tall tilbake til 1978.

Sammenliknbarhet over tid sikres ved at vi bruker samme datakilder, metoder og vurderinger hvert år når vi lager statistikken. Endringer som innebærer justeringer i klassifiseringer mv. blir innarbeidet i forbindelse med tilbakegående revisjoner. Det sikrer at tallene over tid blir mest mulig sammenlignbare.

Det forekommer imidlertid mindre brudd i tidsserien som følge av endringer som gjøres i datakildene. Spesielt gjelder dette tallene som er basert på statsregnskapets kapittel- og postinndeling, som justeres løpende ved vedtak i Stortinget. Brudd i tidsseriene forekommer relativt sjelden for kommuneregnskapene, siden kontoplanen er lovfestet i kommuneloven.

Publiseringene av kvartalsvise tall og foreløpige årstall i mars året etter regnskapsåret er i vesentlig grad basert på foreløpige regnskaper eller rene beregninger. Disse tallene må derfor tolkes med forsiktighet.

Frafallsfeil: Frafallet er lite. De enhetene vi ikke har tall for ved publisering er som oftest ganske ubetydelige.

Andre feil: For enkelte inntekts- og utgiftsposter er det for dårlige spesifikasjoner i regnskapene til å tilfredsstille kravene til detaljeringsnivå fullt ut. I tillegg er det et problem at kontoplanene ikke alltid følges godt nok. For eksempel er det vanskelig å få overføringene mellom stats- og kommuneregnskapene til å stemme overens. Det samme gjelder overføringene internt i statsforvaltningen og internt i kommuneforvaltningen.

Når det gjelder de særskilt innhentede regnskapstallene kan det være en fare for at oppgavegiver misforstår hva SSB spør om, eller at vi gjør feil under bearbeidingen.

Når SSB publiserer endelige tall, vil vi normalt ha alle regnskapene for både stats- og kommuneforvaltningen. Disse vil da erstatte de foreløpige tallene. For enkelte størrelser vil det derfor kunne være avvik mellom foreløpige og endelige tall. Skatter fra petroleumssektoren og investeringer i realkapital er blant størrelsene som kan endre seg mest seg fra foreløpig til endelig publisering.

Kontakt